انواع داده در پایتون
به طور پیشفرض انواع دادهی زیر در زبان برنامهنویسی پایتون تعریف شده است:
۱. نوع متنی:
str
رشته (string) نوع دادهای از جنس متن است. برای تعریف رشته، از علامت نقلقول استفاده میکنیم خواه تکی باشد و خواه دوتایی.
s = "Hello"
s = 'Hello'
۲. انواع عددی:
int
این نوع داده، عددی صحیح (integer) است.
n = 2
n = -80
n = 0
float
عدد ممیز شناور (floating point number) دادهای از جنس اعداد اعشاری است.
n = 2.0
n = 3.14
n = -71.25
complex
این نوع داده، عددی از جنس اعداد مختلط یا اعداد موهومی است.
n = 1j
n = 5 + 2j
n = 7 - 3j
۳. انواع دنبالهای:
list
در پایتون به آرایه لیست گفت میشود. لیست دنبالهای نظاممند از عناصر است. برای تعریف لیست، از کروشه [] استفاده میکنیم.
A = ["David", "Mary", "Sally", "Tom"]
B = [20, 18, 17, 21]
tuple
تاپل همانند لیست دنبالهای از عناصر است با این تفاوت که بر خلاف لیست عناصر آن قابل تغییر نیستند. برای تعریف تاپل، از پرانتز () استفاده میکنیم.
A = ("David", "Mary", "Sally", "Tom")
B = (20, 18, 17, 21)
range
این نوع داده، دنبالهای از اعداد است که از یک عدد صحیح شروع میشود که با تصاعد یا نزولی مشخص و یکسان به عدد صحیح دیگری ختم میشود. به طور پیشفرض، عدد شروع صفر است و با میزان تصاعد 1 به عدد دلخواه بزرگتر میانجامد.
x = range(10)
x = range(0, 10, 1)
y = range(10, 0, -1)
z = range(5, 1000, 5)
۴. نوع نگاشتی:
dict
دیکشنری نوعی آرایهی پیوندی است که عناصر آن به صورت جفت-مقدار (کلید و مقدار پیوست) است. برای تعریف دیکشنری علامت آکولاد {} را به کار میگیریم و هر کلید را از مقدار پیوست با علامت دونقطه : جدا میکنیم.
A = {"David": 20, "Mary": 18, "Sally": 17, "Tom": 21}
۵. انواع مجموعهای:
set
این نوع داده، مجموعهای فاقد نظام از عناصر یا اعضای منحصربهفرد است. همانند لیست، عناصر سِت تغییرپذیر است. برای تعریف یک سِت، از آکولاد استفاده میکنیم.
A = {"David", "Mary", "Sally", "Tom"}
frozenset
این نوع داده همانند سِت مجموعهای فاقد نظام از عناصر منحصربهفرد است با این تفاوت که عناصر آن تغییرناپذیرند.
A = frozenset({"David", "Mary", "Sally", "Tom"})
۶. نوع بولی:
bool
این نوع داده، از نوع دادهی منطقی و با مقادیر درست یا غلط است.
a = True
b = False
۷. انواع دودویی:
bytes
این نوع داده، دنبالهای از بایتهاست که رمزگذاری شدهاند و آمادهی ذخیرهسازی در حافظهی کامپیوتر هستند. عناصر این نوع داده تغییرناپذیرند.
x = b"Hello"
x = b'Hello'
bytearray
این نوع داده یک دنبالهی تغییرپذیر از اعداد صحیح در محدودهی بین 0 تا 255 است. ما را قادر میسازد مستقیم با دادههای باینری کار کنیم. می توان از آن برای کار با دادههای سطح پایین مانند دادههای داخل تصاویر یا دریافت مستقیم از شبکه استفاده کرد. نوع bytearray متدها را از هر دو نوع list و str به ارث میبرد.
x = bytearray(5)
memoryview
اشیاء مبتنی بر نوع دادهی memoryview به کد پایتون اجازه میدهند به دادههای داخلی یک شی که از پروتکل بافر پشتیبانی میکند بدون کپی دسترسی پیدا کند.
x = memoryview(bytes(5))
۸. نوع هیچ:
None
NoneType در پایتون یک نوع داده است که تنها نشان میدهد که یک شی مقدار ندارد یا به عبارت دیگر، دارای مقدار None است. شما می توانید مقدار None را به یک متغیر اختصاص دهید اما متودهایی نیز وجود دارد که None را برمیگرداند.
a = None